|
A
tantárgyi program leírása, követelményei
|
| A tantárgy címe: | Médiatörténet |
| A tantárgy rövidített címe: | Médiatörténet |
| Tantárgykódja: | |
| Felelõs tanszéke: | Intermédia |
| Oktatója: | Sugár János |
| Melyik tantárgycsoportba sorolt: | kötelezõen elõírt /Kötelezõen elõírt, kötelezõen választható, szabadon választható/ |
| Képzési idõ szemeszterekben: | 4 félév |
| Képzési idõ hetente: | 2 óra |
| Tanulmányi szint: | alapképzési modul /Alapképzési modul, szakképzési modul, diploma feltétel/ |
| Tanórák száma összesen: | |
| A tantárgy kredit értéke: | |
| Az oktatás nyelve: | magyar |
| Tanulmányi elõkövetelmények: | |
| A félév végi számonkérés(ek) típusa(i): | kollokvium /aláírás, gyakorlati jegy, kollokvium, szigorlat, záróvizsga/ |
| Tanulmányi követelmények: | A kurzus médiaelméleti
áttekintést ad, a szóbeliség kultúrájától
az írásbeliségen át egészen a technikai médiumok (fotó, film, távközlés, kompjuter, internet, stb.) megjelenéséig. Az elõadások a technikai eszközök társadalmi hatásait, történelmi befolyását is vizsgálják. |
| Az ismeretek ellenõrzésének módja: | Szóbeli vizsga a félév végén. |
| Az osztályzat kialakításának módja: | A vizsgán nyújtott teljesítmény, az esetleg félév közben kiadott írásos feladatok és az elõadások során tanúsított aktivitás alapján. |
| Vizsgakövetelmények: | Az elõadások és a kiadott jegyzetek alapján, a tárgyalt anyag három-négy nagyobb, összefoglaló témájának ismerete. A témákat a hallgatók elõzetesen megkapják. |
| Oktatási módszerek: | Elõadás, esetenként demostrációval. |
| Javasolt tanulási módszerek: | Az elõadások alatt jegyzetelése, az ajánlott irodalom ismerete, témábavágó kérdések megfogalmazása. |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak száma: | |
| A hallgató egyéni munkával megoldandó feladatainak típusa: | |
| A tantárgy feladata a szakképzés céljának megvalósításában: |
A technikai médiumok megjelenése nyomán megjelenô és a globális információs társadalom kialakulásában szerepet játszó eszközök, kifejezési formák, jelenségek történeti kontextusba ágyazása és a médiaelmélet központi témáinak és fogalmainak megismertetése. |
| A tantárgy leírása, oktatandó fõbb tanulmányterületek (szemeszterenként): | A Médiatörténet
elõadások célja egyrészt módszeres áttekintést
adni a közvetettség történetérõl,
a megõrzés és terjesztés mindig is létezõ
civilizációs technikáiról. A technikai médiumok
sokat átvettek a mûvészet funkcióiból,
az ábrázolás technikai és objektiv folyamattá
vált. Az új médiumok át is alakították
a mûvészeti kifejezés formáit, hiszen felszabadulva
a mitikus és praktikus funkciók alól, korábban
elképzelhetetlen lehetõségeket nyújtanak a mûvészi
önkifejezés számára. Tágabb értelemben az elôadások témája a kifejezési formák folyamatos változása a kultúra történetében, amennyiben a leghatékonyabb (hatásosabb) forma megtalálása mindig is a mûvészi munka egyik fontos eleme volt. |
| 1. félév szóbeliség, írásbeliság, közvetítés, korai megôrzési technikák, könyvnyomtatás, sokszorosítás, mediális hatákonyság, kép, szubjektiv kép, szerkesztett kép, tudatos látás, képfajták, |
|
| 2. félév technikai kép, fényképezés, sokszorosítás, másolat, film kezdetek: filmnyelv, cenzúra történet a sebeség kultusza, technikai optimizmus, elektromosság, |
|
| 3. félév szöveg-, hang-, kép-továbbítás, film, tv, videó, nyilvánosság, nyilvános képek, televízió |
|
| 4. félév kibernetika, computer, interface, virtualitás, hálózat, hacker etika, hipertext, multimédia, interaktivitás, vizualizálás, hypermedia test, privátszféra, kód, identitás,komplexitás, kapitalizmus, mûvészet |
|
| Tankönyvek (jegyzet, példatár, szakirodalom, esettanulmány stb.): | Hipertext és
multimédia, Artpool, 1996 ISBN 963 03 6351 8 |
| Buldózer, Media Research, 1997 ISSN 1417-6033 | |
| Digitális
identitás, Media Research, 2000 ISBN 963 00 3554 5 |
|
| jegyzetként szolgáló saját publikációk: | |
| Az öntudatos kéz, in: Exsymposion, 2000 | |
| Szolidaritás
a kontextussal, A hatékonyság határai, in: Korunk |
|
| Emigráció a festészetbe, in: Új mûvészet, 99 feb. | |
| Film és képzômûvészet, in: Balkon, 98 | |
| Paradigma váltás interruptus, in: Buldózer, 97 | |
| Kronológia
és utószó, in: Hypertext és multimédia, Artpool, 96 |
|
| Beszélgetés John Perry Barlow-val, Mancs 96/5 | |
| Beszélgetés Peter Lamborn Wilsonnal, ÉS 96/29 | |
| Beszélgetés Brian Springerrel, ÉS 96/34 | |
| Mûvészet a jelenben, Polifónia katalógus | |
| A végtelen snitt, Café Babel 93/2 | |
| A történelem ára, HVG 26. | |
| A szándékosság sorsa a kétdimenziós mozgóképek mûfajában, in: F.I.L..M., Képzôm. Kiadó, 1991 | |
| Szentkép,
in: Új képkorszak határán, Számalk kiadó, 1989 |
|
| Felhasználható fontosabb technikai és egyéb segédeszközök: | tábla, diavetítõ, videóprojektor |